torstai 17. maaliskuuta 2016

Matteuksen evankeliumi

Olen lukenut evankeliumit ennenkin, mutta nyt kun VT on hyvinkin tuoreessa muistissa, niitä lukee vähän eri tavalla. En tajunnutkaan, kuinka täynnä viittauksia Vanhaan testamenttiin nämä ovat. Varsinkin Matteuksen evankeliumi.

Tiedättekö sellaiset tyypit, jotka eivät pysty sanomaan kolmea lausetta, ilman että he lainaavat Star Warsia, Monty Pythonia tai Seinfeldiä? No, Matteus oli tällainen tyyppi. Hän oli totaalinen turbonörtti, joka selvästi luki kaikki illat Jesajaa ja kumppaneita. Jos Star Trek olisi ollut olemassa Matteuksen aikaan, niin evankeliumin kirjoittamisesta ei olisi varmaan tullut mitään.

(Minulla on oikeus kertoa nörttivitsejä, koska mm. omistan Lego-Hämähäkkimies-avaimenperän ja olen siitä NIIN YLPEÄ.)

Matteus kertoo Jeesuksen tarinan syntymästä kuolemaan. Mutta Matteuksen evankeliumin kuvaus Jeesuksesta oli ainakin minun mielestäni vähän sekava, jopa persoonallisuushäiriöinen. Toisissa kohdissa puhuu se pyhäkoulusta tuttu Jeesus: se, joka pitää Vuorisaarnan ja kehottaa kääntämään toisen posken. Joka parantaa sokean, mutta pyytää, ettei tämä mainitsisi asiasta kenellekään. Kutsutaan tätä "rauha-Jeesukseksi".

Mutta välillä äänessä on "räyhä-Jeesus", joka ei ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Välillä hän vaikuttaa karmivalta kulttijohtajalta: "Hylätkää perheenne, myykää omaisuutenne ja odottakaa maailmanloppua. Totelkaa minua, sillä minulla on valta teidän sieluihinne". Tämä kuulostaa tarinalta, joka loppuu joukkoitsemurhaan ja/tai kaasuiskuun Tokion metroon.

Muistan kuulleeni joskus "kahden Jeesuksen hypoteesin": samaan aikaan olisikin elänyt kaksi Jeesus-nimistä tyyppiä, joista toinen saarnasi rauhaa ja toinen yllytti kapinaan. Kapinoitsija sitten joutui ristille ja rauhanmies ei. Siksi ihmiset pystyivät tapaamaan Jeesuksen, vaikka Jeesus oli ristiinnaulittu, ja rikkinäinen puhelin -efekti hoiti sitten loput.

Minulla ei ole mitään hajua, onko kahden Jeesuksen hypoteesi lainkaan vakavasti otettava vai pelkkä vitsi, mutta Matteuksen evankeliumi on minun kirjoissani piste hypoteesin puolesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti